יום שבת, 2 ביוני 2012

מחשבות על ולקראת המהדורה החמישית

הערה - זה הופך לבלוג על משחקי תפקידים. לא יודע למה, אבל שיהיה.

קראתי והרצתי את הפליי טסט של המהדורה החמישית, D&DNext קוראים לה. משחק נחמד, מזכיר יותר את המהדורות הישנות מאשר את 3.5 או 4 (למעשה בכלל ולא מזכיר את המהדורה הרביעית) עם כמה לקחים שנלמדו במרוצת השנים. אני לא רוצה לכתוב עליו (טוב, לא כרגע) אלא על הרעיון של מהדורה חמישית בשלב הזה ולא, למשל, מהדורה 4.5. אני רק אציין שכל זה על בסיס התרשמותי ממה ש-Wizards פרסמו בפליי טסט. יכול להיות שספר השחקן הסופי יהיה שונה מהותית ממה שאני מדמיין לעצמי, אבל אני לא חושב כך.

ראשית אני מבין את Wizards, הם בעסק בכדי לעשות כסף, ומה לעשות - ספרים לשחקן נמכרים יותר מאשר הרפתקאות או ספרי עולם. הם לא החברה היחידה שמוציאה מהדורות חדשות אחת לכמה שנים, למעשה יש חברות שמוציאות מהדורות חדשות בתכיפות גדולה יותר (אם כי לרוב בין מהדורה למהדורה ההבדלים קטנים יותר). אז כן, פעם בארבע עד שש שנים אפשר להוציא מהדורה חדשה, זה לא חייב להיות מוקדם מדי.

אלא שכאן זה מוקדם מדי. המהדורה הרביעית לא היתה "סתם" עוד מהדורת מו"ד - היא היתה שכתוב מוחלט של משחק התפקידים הותיק ביותר והמוכר ביותר, אפילו המהדורה השלישית לא עשתה שכתוב כל כך מהותי במשחק. מכל בחינה שהיא המהדורה הרביעית היא משחק תפקידים חדש לחלוטין שצבר לו קהל גדול של שחקנים שאוהבים אותו ומעוניינים להמשיך ולשחק בו. ועכשיו הוא מבוטל, טוטאלית. זה לא כמו השדרוג ממהדורה 3 למהדורה 3.5 - שגרם לכולם לקנות מחדש את ספרי הבסיס (הכנסות ל-Wizards, כאמור) אבל הרגיש כמו התקדמות קדימה של המוצר. המהדורה החמישית היא, שוב, שכתוב של שיטת המשחק. זה לא משנה אם היא דומה למהדורות ישנות - היא שונה מהותית מהמדורה הנוכחית של המשחק.

חובבי המהדורה הרביעית עומדים לעמוד במקום בו עמדו מאז שחר התחביב חובבי משחקים שבוטלו - מכאן והלאה ספרי המשחק שהם אוהבים לשחק עומדים להיות לא נגישים ב-Mass Print. הם עומדים לגלות את חדוות שיתוף הקבצים ומדפסות הלייזר, שלא לדבר על eBay ומכירות יד שניה. המשחק שלהם כבר אינו נתמך, ובמקומם הייתי חוטף קריזה לא קטנה על Wizards. לא מדובר פה במשחק בן שנים ארוכות שמי שעוד חובב אותו מקבל על עצמו שעבר זמנו וזה בסדר שקו המוצרים המשיך הלאה (כמו למשל חובבי המהדורה השניה), זה משחק בן ארבע שנים, חדש-דנדש במונחי D&D, הוא נמכר טוב ויש לו קהל חובבים גדול. זה לא מרגיש הוגן, זה מרגיש כאילו Wizards הפנו גב לא רק למהדורה הרביעית אלא גם לחובביה.

מצד שני יש גם קהל גדול שחשוב שהמהדורה הרביעית היא משחק איום ונורא ושהמהדורות הקודמות טובות יותר - חלק גדול מהם עדיין משחק את מהדורת 3.5 שכבר מתקרבת לגיל העשור (יותר אם מחשיבים את המהדורה השלישית המקורית) וחלק ניכר מאלו כבר מצא לעצמו מהדורה חדשה בדמות Pathfinder, שרבים מכנים אותה"מהדורה 3.75" ושבשנה האחרונה עברה במכירות את D&D עצמו. חלק משחקני 3.5 ירגישו, אולי, ש-Wizards חזרו אליהם ויעברו לשחק במהדורה החמישית. אבל לא כולם, אני מוכן להמר שהרוב המוחלט של שחקני Pathfinder לא יחזרו "הביתה" - הם מצאו חברה שהם מרגישים שאוהבת אותם ומשקיעה בהם, יש להם ביד משחק שהם מאד אוהבים, למה לחזור לחברה שב-2008 הפנתה להם גב והשאירה אותם עם משחק לא נתמך אחרי חמש שנים בלבד? בוא לא נשכח, מה שעומדים להרגיש שחקני המהדורה הרביעית או-טו-טו הרגישו שחקני 3.5 ב-2008. Wizards, לדעתי, עומדים להצליח לשחזר את הרגע הזה היטב - הרגע בו קהל גדול של שחקני מו"ד הרגיש שגנבו לו את המשחק.

כמובן שיהיו מי שיאהבו את מהדורה 5, שלא לדבר על שחקנים חדשים שיתחילו איתה ולא יבינו על מה כל המהומה. אבל בעוד ששחקני המהדורות הממש ישנות (ראשונה, שניה ואפילו הקופסאות) לא באו ביותר מדי טענות (היי, תכלס, החברה שפרסמה את המשחק שלהם היא לא החברה שפרסמה את 3 ו-4, TSR היא לא Wizards) - בקרוב מאד Wizards יגלו שהנסיון שלהם להשכין שלום בין מחנה 3.5 למחנה 4, או יותר נכון למכור לשניהם סיבוב חדש של D&D שכולם יאהבו, עומד להשיג תוצאה הפוכה. בקרוב ייתכן שהם ימצאו את עצמם עם שלוש מחנות - מחנה 3.5, מחנה 4 ומחנה 5, אני מהמר שהמכירות שלהם לא ישתפרו במיוחד בעקבות זה.

היה שלל של צעדים ש-Wizards יכלו לנקוט כדי להתמודד עם ירידה בהכנסות וירידה מהמקום הראשון ברשימת המשחקים הכי נמכרים. הדבר הכי פשוט שהם היו יכולים לעשות הוא להגיד "תקשיבו, אנחנו עדיין מאמינים במכניקה של המהדורה הרביעית אבל כן, היא זקוקה לשיפורים" ולהוציא משחק חדש המבוסס מהדורה 4 אבל עם שינויים שיאפשרו למי שחובב 3.5 ועוד לא ברח ל-Pathfinder להרגיש שהנה, הוא יכול להתקדם קדימה בתוך הבית של D&D. לא יודע מה יכול היה להיות במהדורה כזו, קסם "רגיל" כחוק אופציונלי, שינוי במתי ואיך מפעילים כוחות - צוות יוצרים טוב היה יכול להצליח ולהוציא לאור מהדורה שהיא התקדמות ישירה ממהדורה 4 ולייצר משחק שכל שחקני המהדורה הנוכחית ירגישו שהוא המשחק שלהם עם שיפורים ולא לאבד קהל אדוק. המכירות היו משתפרות מעצם העבודה שיש ספר שחקן חדש שכולם יקנו, הם היו שומרים את הקהל הקיים, מוסיפים חדש ומחזירים את חלק מאלו שלא התקדמו איתם הביתה. אפשרות אחרת, מהפכנית קצת אבל יש חברות שעשו את זה בהצלחה, היתה להוציא לאור שדרוג קל של מהדורה 4 (4.5, כאמור) שימכר למי שכבר מכור ל-4, ומבקביל להודיע שהם חוזרים לתמוך בקו המוצרים של 3.5. להוציא מחדש את ספרי הבסיס של 3.5 (עם שיפורים, בשביל המשיכה) תחת כותרת עמו "D&D Old School" או משהו ולהתחיל ולמכור מוצרים גם לאלו וגם לאלו.

בכל מקרה, Wizards לא עשו זאת וחבל לבזבז על זה מילים. תכלס, הם הפנו עורף לקהל שלהם ב-2008 - מה שיצר שתי מחנות והגיש ל-Pathfinder את הבכורה על מגש של כסף, ועכשיו הם עושים את זה שוב ב-2012 ומצפים שהתוצאה תהיה הפוכה. מישהו שם צריך חבטה טובה בראש, לדעתי בקרוב הוא יקבל אותה.