יום רביעי, 18 בנובמבר 2009

הגיג על כסף, פרסום ומדיה


בחור אחד בשם טל גוטמן, שמעטים מדי זוכרים לו שהוא היה אחד ממקימי דימונז בזמנו, כתב בבלוג שלו פוסט מעניין שאפשר לסכם אותו ב"אוי, אוי, אוי – אנשים מנסים לעשות כסף דוחה ומגעיל מדברים טהורים וזכים כמו טלוויזיה, חדשות ושאר המדיה". אני פשוט לא מבין את זה, איך אנשים עם שכל מכניסים לעצמם לראש שכסף זה דבר רע, דוחה ומסוכן שעדיף להרחיק אותו מהדברים שבאמת חשובים לנו בחיים.

כסף מפרסום, כמה שלא תאהבו אותו, הוא המושיע היחיד שאני רואה לדברים שאני די מחבב כמו ספרות, מוזיקה, קולנוע ולפעמים טלויזיה. למה? כי אישתי לא מוציאה שקל על התחומים האלו בדרכים המקובלות - היא מורידה למחשב שלה כל סוג של מדיה שהיא חושקת בה ולא משלמת על דפים כרוכים, דיסקים, DVD או HOT. פעם התנגדתי לה אידיאולוגית, היום אני מבין שהיא צודקת - הדור הבא (שלי ושל שאר העולם המערבי) יחנק מצחוק בכל פעם שיזכירו לו שפעם אמא ואבא שילמו על הדברים האלו.

שזה היה יכול להיות אחלה, רק שזה משאיר את היוצרים של התכנים האלו בלי משכורת, ובלי משכורת הם לא יוכלו לקנות אוכל - ושמעתי שאחרי שבועיים כאלו אף אחד לא כותב כלום. אני חושב שמדפי סטימצקי, כמו גם סינמה סיטי, ערוץ Yes Cool החדש וחנות המוזיקה הפינתית של ברוך יציעו לנו מעט מאד אם כל הסופרים, המוזיקאים, התסריטאים וכו' ילכו להפוך המבורגרים בברגר קינג כדי לקנות אוכל, פפסי וסמים. יש מצב שאפילו באינטרנט לא יהיה מה להוריד.

הדרך האחרונה שאני מסוגל לדמיין לעצמי להשאיר סופרים ואנשי קולנוע לא רק בחיים אלא גם במקצוע שלהם, היא אם מישהו אחר יעשה כסף מהתוכן הזה במקום או בנוסף למו"לים, חברות התקליטים, אולפני הקולנוע וכו'. אין לי שום בעיה עם פרסומות, לא רוצה – אל תלחץ, והיטב ברור לי שבעתיד המאד קרוב פרסומות יגיעו גם אל התוכן שאישתי "משיגה" בעצמה. אני אחיה טוב עם ספרים, סרטים ומוזיקה בחינם כאשר המחיר שיבקשו ממני לשלם הוא שיהיו בהם פרסומות. תכלס, אני גם מאד מעודד מההתקדמות הטכנולוגית בתחום – מתקרב היום בו כל אחד מאיתנו יראה פרסומות שמיועדות רק לו ולהרגלי הצריכה שלו, תנו לי פרסומות למסעדת הבשר החדשה במקום לתחבושות הגיניות, אני אחיה עם זה טוב מאד.

5 תגובות:

כדרלעומר אמר/ה...

לא שזה מרשים בחורות יותר מדי (או בחורים), אבל איכשהו יצא לי להיות לא רק מהמקימים של דימונז, אלא גם בישיבת ההקמה של האגודה למד"ב ופנטזיה, ואפילו לכתוב כתבה לגליון הראשון של המימד העשירי. היו ימים.

אז ככה: כפי שכתב פעם היינליין, אין ארוחות חינם, בטח שלא בטווח הארוך. אם אתה רוצה את חשבון הג'ימייל שלך בחינם, תתכונן לאכול קצת פרסומות. זה, בגדול, מה שאתה אומר. זה ו"אף אחד כבר לא מוכן לשלם על כלום היום, ולכן אם לא יהיו פרסומות אז המוסיקאים, הכתבים, הסופרים וכו', ירעבו ללחם".
החדשות הרעות הם, שזה כבר קורה. הם כבר רעבים ללחם, כי "תוכן" הפך להיות סחורה, משהו ששמים בין פרסומות. וברגע שמשהו הופך להיות סחורה, לרוב זה מתבטא בירידה דרסטית במחירים שלו. (ע"ע מה קרה כשרוחב פס הפך לסחורה). יורם קניוק מרוויח חצי שקל לכל ספר שהוא מוכר, ועם זה אפילו בבורגר קינג אי אפשר לאכול.

אני ממש לא חושב שכסף זה דבר דוחה או מסוכן. הבעיה היא שההגעה של פרסומות אל התכנים שאישתך רואה זה רק השלב הראשון.

שוחחתי היום עם חבר בגוגל טוק, שיחה ארוכה, על נושאים רבים. שיחה טובה. פעם היה דבר כזה "סתם שיחה בין שני חברים". היום אין. היום גם סתם שיחה בין שני חברים נסרקת, המילים בה מתוייגות ומתווספות לפרופיל שלי בגוגל, שיעזור למישהו למכור לי משהו בצורה טובה יותר. זה באיזי, זה קטן, זה לא מורגש. הפרסומות של גוגל, אלה שאנחנו רואים ולא חוסמים עם אדבלוק, הם קטנות ולא מפריעות. אז מה הבעיה? הבעיה היא שככל שהחיים שלנו הופכים ליהות יותר מכווני מידע, כך אנחנו מתקרבים למצב, שמפחיד אותי, שאין שום פעילות שלנו, שלא בסופו של דבר תורמת למכונת הקניות. גרייף כתב פעם בבלוג שלי שלא משנה לו כלום, כי גוגל מסדרת לו את החיים וטוב לו. אני מרגיש שאחת ההגדרות של "משחק" זה היכולת של אדם לבחור לא לשחק, ואני מרגיש שהאלטרנטיבות שנשארות לי ל"לא לתרום למכונת הקניות" הולכות ואוזלות.

wickedbar אמר/ה...

אני מבין אותך, באמת, אבל לרוע המזל אני חולק עליך. ראשית בעניין הסחורה - כן זה מוריד את המחיר, כן יותר מדי, אבל לדעתי כרגע זה משום שהגופים הישנים שהזכרתי (מו"לים, למשל) עדיין מנסים לגרוף את רוב הכסף לכיס וטרם הבינו שחוקי המשחק משתנים מתחת לרגליים שלהם.

שנית, בעניין איסוף המידע עלי. לא איכפת לי, כמו שלגרייף לא איכפת, רק מסיבה אחרת. פרסומות, מבחינתי, הן דבר טוב. למה? כי בלעדיהן לא הייתי שומע ומכיר כל מיני דברים שיכול להיות שיעניינו אותי מספיק (או שאזדקק להם מספיק) כדי שארכוש אותם. כרגע פרסומות הן, בעיני רובנו, מטרד - בעיקר משום שהן מופנות לקהל ולא לצופה הספציפי. אני מדמיין לעצמי עתיד בו כל הפרסומות שאראה יהיו על מוצרי משחקי תפקידים חדשים, ספרים חדשים, טכנולוגיות חדשות, צעצועים לילדים, וויסקי - כל מה שמעניין אותי. אני לא אראה פרסומות אלו כמטרד, אני אהנה מהם - וממש לא איכפת לי שאוספים עלי מידע, משום שאני לא מעניין את הצד השני מעבר למה שהוא יכול לנסות ולהציע לי.

ג'וני אמר/ה...

טל כמובן טועה. התשלום שאמנים ויוצרים מקבלים לא ירד בגלל שתוכן הפך לסחורה (תוכן תמיד היה סחורה); הוא ירד בגלל שתוכן הפך לחינם. יש הרבה מאוד מוזיקה, טקסטים וסרטים ברשת שאני יכול לצרוך בלי לשלם (בין אם באופן חוקי או לא); ולכן האנשים ששילמו כסף למוזיקאים, סופרים ויוצרים אחרים יכולים להרשות לעצמם לשלם הרבה פחות. באופן שרוב האנשים מבינים אינסטינקטיבית, אפשר לשלם על תוכן רק אם הוא סחורה.

באותה מידה, טל, השיחה הנפלאה שערכת בגוגל טוק נערכה בחינם אבל תוך שימוש בתשתיות ובטכנולוגיות שהושקע הרבה כסף בפיתוחם. זה עדיין חינם, מה שמאפשר לך "לשחק"; לפני עשור, אותה שיחה עם חבר שאינו נוכח פיזית במקום שאתה נמצא בו הייתה נערכת במדיום מסחרי אחר - רשת הטלפונים. ואז היית נאלץ לשלם על כל דקת שיחה.

כדרלעומר אמר/ה...

להגיד דברים כמו "תוכן תמיד היה סחורה" מראה על חוסר הבנה בסיסית במה זה תוכן, או חוסר הבנה בסיסית במה זה סחורה (Commodity).

השיחה שנערכה בגוגל טוק לא נערכה בחינם, זה בדיוק העניין. היא שולמה, רק בדרך עקיפה. העניין הוא, שליותר פעילויות שפעם לא היה צריך לשלם עליהם נוסף בזמן האחרון תג מחיר. בדיוק כמו שהמרחב הציבורי הנייטראלי נעלם, ומוחלף על ידי מרחב ממותג. בסוף לא תשאר חתיכה אחת של נדל"ן שלא יהיה עליה משהו ממותג. אולי זה לא מפריע לך, אבל אותי זה מלחיץ.

zipdrive אמר/ה...

טל, אתה טוען ש:
"ליותר פעילויות שפעם לא היה צריך לשלם עליהם נוסף בזמן האחרון תג מחיר"

מה? מאיפה זה בא?

ראשית, יש לא מעט דוגמאות (ספרותיות ואחרות) לפלישת הפרסום והמסחר ליותר מדי תחומים בחיים, אבל לא ברור לי מאיפה צצה הטענה האחרונה.
כמו שאתה אומר בעצמך, פרסום הוא פשוט דרך אחרת לשלם, אז מה הבעיה?

שנית, אני ממליץ בחום לקרוא את הספר Free: The Future of a Radical Price מאת Chris anderson, שבנוסף לתקציר שנמצא כאן ניתן להורדה (בחינם) מאייטיונס.
שם הוא דן, בין היתר, באיך אומנים יכולים להתקיים כשההורדות שלהם הן חינמיות